Statut
Wersja archiwalna zmieniona dnia 28.10.2008
Wojewódzkiego Pogotowia Ratunkowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Lublinie
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§1
- Wojewódzka Stacja Pogotowia Ratunkowego i Transportu Sanitarnego w Lublinie Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej zwana w dalszej treści Statutu "Pogotowiem Ratunkowym" jest samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej.
- Zmienia się nazwę z dotychczasowej: Wojewódzka Stacja Pogotowia Ratunkowego i Transportu Sanitarnego Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Lublinie na Wojewódzkie Pogotowie Ratunkowe Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Lublinie.
- Wojewódzkie Pogotowie Ratunkowe Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Lublinie może używać skróconej nazwy w brzmieniu: Wojewódzkie Pogotowie Ratunkowe SP ZOZ w Lublinie.
Pogotowie Ratunkowe działa na podstawie:
- Ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U.Nr.91, poz. 408 z późniejszymi zmianami).
- Rozporządzenia Nr 8 Wojewody Lubelskiego z dnia 21 maja 1991 r. w sprawie organizacji służby zdrowia w województwie lubelskim (Dz. U. Wojewody Lubelskiego Nr 7, poz. 65).
- Zarządzenia Nr 49 Wojewody Lubelskiego z dnia 30 grudnia 1986 r. w sprawie utworzenia WSPR w Lublinie.
- Zarządzenia Wojewody Lubelskiego Nr 173 z dnia 10 sierpnia 1998 r. w sprawie przekształcenia Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego w Lublinie w Wojewódzką Stację Pogotowia Ratunkowego Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej.
- Niniejszego Statutu.
- Innych przepisów dotyczących samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej.
4a. Uchwały Nr XLI/537/02 Sejmiku Województwa Lubelskiego z dnia 29 kwietnia 2002 r. w sprawie przekształcenia Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Lublinie w Wojewódzką Stację Pogotowia Ratunkowego i Transportu Sanitarnego Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Lublinie.
Organem założycielskim Pogotowia Ratunkowego jest Samorząd Województwa Lubelskiego.
Pogotowie Ratunkowe uzyskuje osobowość prawną z chwilą wpisania do rejestru sądowego publicznych zakładów opieki zdrowotnej prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Lublinie, Wydział Rejestrowy w Lublinie.
Cele i zadania Pogotowia Ratunkowego.
§ 5
Celem funkcjonowania Pogotowia Ratunkowego jest udzielanie świadczeń zdrowotnych w zakresie pierwszej pomocy medycznej ogółowi ludności w rejonie działania w razie wypadku, urazu, porodu, nagłego zachorowania lub nagłego pogorszenia stanu zdrowia powodujących zagrożenie życia oraz świadczenie usług transportowych w zakresie transportu sanitarnego specjalistycznymi środkami transportu samochodowego.
Do zadań Pogotowia Ratunkowego należy:
- realizacja celów określonych w § 5 poprzez udzielanie pierwszej pomocy medycznej w miejscu zdarzenia lub w ambulatorium Pogotowia Ratunkowego, a w razie potrzeby przewóz pacjenta do szpitala;
- realizacja transportów sanitarnych specjalnym środkiem transportu sanitarnego wówczas, gdy uzasadnia to stan zdrowia pacjenta;
- skreślony,
- skreślony,
- skreślony,
- skreślony,
- szerzenie oświaty zdrowotnej w zakresie pierwszej pomocy przedmedycznej i medycznej;
- podnoszenie kwalifikacji przez pracowników Pogotowia Ratunkowego;
- opiniowanie wniosków o zabezpieczenie medyczne imprez masowych;
- prowadzenie Szkoły Ratownictwa Medyczno - Sanitarnego na zasadzie obowiązujących przepisów;
- prowadzenie w zakresie szkolenia podyplomowego staży cząstkowych w dziedzinie intensywnej terapii i medycyny ratunkowej;
- prowadzenie działalności gospodarczej wspomagającej wykonywanie działalności statutowej, na zasadach i w granicach określonych odrębnymi przepisami, polegającej na:
- prowadzeniu szkoleń z zakresu ratownictwa medycznego;
- wykonywaniu usług transportowych specjalistycznymi środkami transportu sanitarnego w wyniku zawartych umów lub zleceń;
- wynajmie pomieszczeń;
- wydzierżawianiu parkingów;
- organizowaniu zabezpieczenia medycznego imprez masowych i innych;organizowaniu zabezpieczenia medycznego imprez masowych i innych;
- skreślony;
- wykonywaniu usług transportowych samochodami osobowymi - wynajem pojazdu wraz z kierowcą lub bez kierowcy;
- wykonywaniu usług transportowych samochodami ciężarowymi i dostawczymi z kierowcą lub bez kierowcy;
- obsłudze i naprawie pojazdów mechanicznych - montażu gazowych instalacji zasilania silników spalinowych;
- następującej działalności handlowej:
- montażu i konserwacji aparatury oraz urządzeń łączności radiowej;
- sprzedaży paliwa do pojazdów samochodowych ,
- sprzedaży części zamiennych i akcesoriów do pojazdów mechanicznych;
Siedziba i obszar działania.
§ 7
Siedzibą Pogotowia Ratunkowego jest Lublin, ul. Spadochroniarzy 8.
Obszar działania Pogotowia Ratunkowego obejmuje województwo lubelskie.
- Świadczenia zdrowotne wykonywane są w rejonie działania obejmującym:
- Pogotowie Ratunkowe działa w rejonie wymienionym w ust. 1 przez swoje podstacje i filie.
- skreślony.
- W zakresie wykonywania transportów sanitarnych obszar działania obejmuje rejon działania określony w ust. 1 oraz na zlecenie z miejsca lub do miejsca wskazanego przez zleceniodawcę.
- skreślony.
- Gminę Lublin,
- Powiat Lubelski - Gminy: Garbów, Głusk, Jastków, Konopnica, Niemce, Wólka,
- Powiat Puławski - Gmina Markuszów,
- Powiat Świdnicki,
- Powiat Krasnostawski - Gmina Fajsławice,
- Powiat Łęczyński - Gminy: Cyców, Ludwin, Łęczna, Milejów, Puchaczów.
- Powiat Kraśnicki.
Sprzedaż usług w zakresie transportu sanitarnego specjalistycznymi środkami samochodowymi odbywa się na zasadach określonych w odrębnych umowach.
Rodzaje i zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych .
§ 10
- Pogotowie Ratunkowe udziela świadczeń zdrowotnych w razie:
- Pogotowie Ratunkowe świadczy usługi przewozu chorych sanitarnym transportem samochodowym.
- wypadku
- urazu
- porodu
- nagłego zachorowania lub nagłego pogorszenia stanu zdrowia w zakresie pierwszej pomocy medycznej poprzez zespoły ratownictwa medycznego lub ambulatoria.
Pogotowie Ratunkowe udziela świadczeń zdrowotnych: bezpłatnie, za częściową odpłatnością lub odpłatnie, na zasadach określonych w odrębnych przepisach lub umowie cywilnoprawnej.
Organizację i porządek procesu udzielania świadczeń zdrowotnych w Pogotowiu Ratunkowym określa Regulamin Porządkowy Pogotowia Ratunkowego.
Organy Zakładu
Dyrektor
Na czele Pogotowia Ratunkowego stoi Dyrektor, który kieruje jego działalnością.
Dyrektor reprezentuje Pogotowie Ratunkowe na zewnątrz.
- Dyrektor podejmuje decyzje dotyczące funkcjonowania Pogotowia Ratunkowego samodzielnie.
- Zastępcy dyrektora, główny księgowy oraz pełnomocnicy działają w granicach umocowania.
- Dyrektor może ustanowić pełnomocników do realizacji określonych zadań Pogotowia Ratunkowego określając zakres i czas ich umocowania.
- Dyrektor jest przełożonym wszystkich pracowników Pogotowia Ratunkowego.
- Dyrektor kieruje Pogotowiem Ratunkowym przy pomocy:
- Organ założycielski nawiązuje z dyrektorem stosunek pracy na podstawie powołania lub umowy o pracę albo zawiera z nim umowę cywilnoprawną.
- Dyrektor nawiązuje i rozwiązuje ze swoimi zastępcami stosunek pracy na podstawie umowy o pracę po uprzednim uzgodnieniu z Zarządem Województwa Lubelskiego.
- zastępców dyrektora: ds. lecznictwa i administracyjno-technicznych,
- głównego księgowego,
- kierowników komórek organizacyjnych.
§ 17
Przy Pogotowiu Ratunkowym działa Rada Społeczna, która jest organem inicjującym i opiniodawczym dla Sejmiku i Zarządu Województwa Lubelskiego oraz organem doradczym Dyrektora Pogotowia Ratunkowego.
Do zadań Rady Społecznej należy:
- przedstawienie organowi założycielskiemu wniosków i opinii w sprawach:
- zmiany lub rozwiązania umowy o udzielenie publicznego zamówienia na świadczenie zdrowotne,
- zbycia i zakupu środka trwałego lub przyjęcie darowizny nowej aparatury i sprzętu medycznego,
- związanych z przekształceniem lub likwidacją Pogotowia Ratunkowego, rozszerzeniem lub ograniczeniem działalności,
- przyznawania Dyrektorowi nagród,
- rozwiązania z Dyrektorem stosunku pracy lub umowy cywilnoprawnej o zarządzanie publicznym zakładem opieki zdrowotnej;
- przedstawienie Dyrektorowi Pogotowia Ratunkowego wniosków i opiniiw sprawach:
- planu finansowego i inwestycyjnego,
- rocznego sprawozdania z realizacji planu inwestycyjnego i finansowego,
- kredytów bankowych lub dotacji,
- podziału zysku;
- uchwalanie regulaminu swojej działalności oraz przedkładanie Regulaminu do zatwierdzenia organowi założycielskiemu;
- zatwierdzenie Regulaminu Porządkowego Pogotowia Ratunkowego;
- dokonywanie okresowych analiz skarg i wniosków wnoszonych przez osoby korzystające ze świadczeń Pogotowia Ratunkowego z wyłączeniem spraw podlegających nadzorowi medycznemu;
- wykonywanie innych zadań określonych w ustawie i statucie Pogotowia Ratunkowego;
- uchwalanie statutu i zmian w statucie i przedkładanie organowi założycielskiemu do zatwierdzenia.
- W skład Rady wchodzą:
- przewodniczący, którym jest z urzędu Marszałek Województwa Lubelskiego lub osoba przez niego wyznaczona;
- jako członkowie:
- W posiedzeniach plenarnych Rady Społecznej uczestniczy:
- Dyrektor Pogotowia Ratunkowego oraz przedstawiciel organizacji związkowej;
- mają prawo uczestniczyć z głosem doradczym przedstawiciele samorządów zawodów medycznych.
- Radę Społeczną powołuje i odwołuje Zarząd Województwa Lubelskiego;
pierwsze posiedzenie Rady Społecznej zwołuje Marszałek Województwa Lubelskiego.
- przedstawiciel Wojewody Lubelskiego,
- przedstawiciele (w liczbie 3 osób) wyłonieni przez Sejmik Województwa Lubelskiego.
Kadencja Rady Społecznej trwa trzy lata.
- Rada Społeczna działa w oparciu o regulamin, ustalający sposób zwoływania posiedzeń, tryb pracy, tryb podejmowania uchwał.
- Od uchwały Rady Społecznej Dyrektorowi Pogotowia Ratunkowego przysługuje odwołanie do Zarządu Województwa Lubelskiego.
Struktura organizacyjna Pogotowia Ratunkowego.
§ 22
W skład Pogotowia Ratunkowego wchodzą następujące jednostki i komórki organizacyjne:
- CPR,
- Podstacja "Śródmieście",
- Podstacja "Śródmieście", z punktem wyjazdowym w Garbowie,
- Podstacja "Czechów",
- Podstacja "Bronowice",
- Filia w Świdniku,
- Filia w Świdniku, z punktem wyjazdowym w Piaskach,
- Filia w Łęcznej,
- Filia w Kraśniku,
- Filia w Kraśniku, z punktem wyjazdowym w siedzibie Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Kraśniku,
- Filia w Kraśniku, z punktem wyjazdowym w Annopolu,
- Szkoła Ratownictwa Medyczno - Sanitarnego,
- Apteka,
- Baza Transportowa w Puławach,
- Działy: księgowości, spraw osobowych, organizacji i zamówień publicznych, administracyjno-gospodarczy, eksploatacji i rozliczeń, stacja obsługi,
- Sekcje: informatyki i łączności.
- Samodzielne stanowiska: przełożona pielęgniarek, koordynator medyczny, zespół radców prawnych, stanowisko ds. kontroli wewnętrznej, służba ds. BHP i PPOŻ, sekcja ds. ochrony informacji, sekcja ds. obrony cywilnej.
- Koordynator filii/podstacji koordynuje zagadnienia związane z realizacją świadczeń zdrowotnych wykonywanych przez filię/podstację.
- skreślony
- Organizację wewnętrzną i zakres działania komórek organizacyjnych ustala Dyrektor w drodze zarządzenia wewnętrznego.
- Schemat organizacyjny Pogotowia Ratunkowego stanowi załącznik nr 1, który jest integralną częścią Statutu.
Gospodarka finansowa.
§ 27
Pogotowie Ratunkowe prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych ustawą o zakładach opieki zdrowotnej dla samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, a w szczególności:
- pokrywa koszty działalności i zobowiązania z posiadanych środków i uzyskiwanych przychodów,
- gospodaruje samodzielnie przekazanymi w nieodpłatne użytkowanie nieruchomościami i majątkiem Samorządu Województwa Lubelskiego, oraz majątkiem własnym (otrzymanym lub zakupionym),
- podstawą gospodarki finansowej Pogotowia Ratunkowego jest plan finansowy ustalony przez Dyrektora,
- sporządza bilans i ustala wynik finansowy swojej działalności,
- pokrywa we własnym zakresie ujemny wynik finansowy z zastrzeżeniem art. 60 ust 3 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej,
- w przypadku osiągnięcia zysku decyduje o jego podziale, po zasięgnięciu opinii Rady Społecznej.
Zbycie, wydzierżawienie lub wynajęcie majątku trwałego może być dokonywane na zasadach określonych przez Sejmik Województwa Lubelskiego.
Pogotowie Ratunkowe może uzyskiwać środki finansowe:
- z odpłatnych świadczeń zdrowotnych udzielanych na podstawie umowy, chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej,
- na realizację programów zdrowotnych w rozumieniu przepisów o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych i programu Zintegrowane Ratownictwo Medyczne, w tym na niezbędne do ich wykonania wydatki inwestycyjne lub zakupu specjalistycznych wyrobów medycznych, na podstawie umowy i w zakresie w niej określonym,
- z wydzielonej działalności gospodarczej, wymienionej w § 6 pkt. 12 Statutu,
- z darowizn, zapisów, spadków oraz ofiarności publicznej, także pochodzenia zagranicznego, z tym, że aparaturę i sprzęt medyczny o przeznaczeniu i standardzie określonym przez Sejmik Województwa Lubelskiego, oraz na zasadach przez niego określonych,
- z dotacji budżetowych na realizację celów określonych ustawą o zakładach opieki zdrowotnej.
Postanowienia końcowe.
§ 34
W sprawach nie uregulowanych w Statucie mają zastosowanie odpowiednie przepisy o zakładach opieki zdrowotnej oraz inne przepisy dotyczące samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej.
Zmiany w Statucie mogą być wprowadzone w trybie przewidzianym do jego uchwalenia.
Statut niniejszy został zatwierdzony Zarządzeniem Wojewody Lubelskiego Nr 148 z dnia 22 lipca 1998 r.
Niniejszy Statut obowiązuje od chwili wpisania Pogotowia Ratunkowego do rejestru sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Lublinie, Wydział Rejestrowy.
Podpisał: Wojciech Dziurdzia Dokument z dnia: 27.10.2008 Dokument oglądany razy: 1 404 |
Opublikował: Wojciech Dziurdzia Publikacja dnia: 28.10.2008 |